Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > O nás

O nás

Historie školy
Úplnost a velikost školy
Charakteristika pedagogického sboru
Charakteristika žáků
Spolupráce s rodiči a jinými subjekty
Dlouhodobé projekty
Krátkodobé projekty
Charakteristika školního vzdělávacího programu

Historie školy

Škola zahájila svůj provoz v roce 1946. Její technický stav je dobrý. Nedávno byla opravena střecha, fasáda, chodník a byly zrekonstruovány toalety a odpady.

Úplnost a velikost školy

Základní škola Nový Kostel je malotřídní škola s pěti postupnými ročníky 1. stupně ZŠ, ve kterých se vzdělává 25 žáků.

Výuka probíhá ve dvou třídách. Snažíme se být školou rodinného typu, nabízíme žákům nejen individuální přístup a jejich všestranný rozvoj, ale i aktivity mimo základní vzdělání tak, aby mohli trávit část svého volného času ve škole. Jsme venkovskou školou, která přizpůsobuje svůj provoz potřebám žáků, rodičů a dopravní obslužnosti. Její součástí je školní družina. Školní družina má provoz v ranních a odpoledních hodinách.

Škola disponuje tělocvičnou a školní zahradou. Ve dvou učebnách jsou počítače připojené k internetu, které mohou žáci využívat i o přestávkách. V odpoledních hodinách mohou žáci trávit volný čas v zájmových kroužcích: angličtina, hravé vyrábění, sportovní kroužek. Na škole probíhá logopedická prevence.

Charakteristika pedagogického sboru

Jednou ze stěžejních stránek provozu školy je profesní i lidsky kvalitní tým pedagogických pracovníků, kteří jsou připraveni spolupracovat a prostřednictvím jednotných pedagogických strategií realizovat výchovně vzdělávací cíle školy. Také postavení třídního učitele není chápáno formálně. Třídní učitel nese zodpovědnost za kvalitu sociálního klimatu a naplňování výchovně vzdělávacího programu ve své třídě.

Všichni pedagogové se průběžně vzdělávají ve svém oboru, ale také se dle možností školy účastní společného vzdělávání všech pedagogických pracovníků školy, pracovních porad i mimo školních akcí pořádaných školou. Oblasti, ve kterých dochází k DVPP jsou především pedagogika, psychologie, nové metody v didaktice předmětů, vzdělávání žáků se speciálními potřebami a nápravná logopedická péče.

Charakteristika žáků

Škola poskytuje vzdělání nejenom žákům obce Nový Kostel, ale také žákům dojíždějícím z okolních vesnic. V naší škole se vzdělávají i děti s kombinovanými vadami a rovněž žáci s lehkým mentálním postižením.

Škola svou velikostí a naplněností tříd vytváří ideální podmínky pro možnost individuálního přístupu ke každému z žáků. Pozitivně působí také spolupráce žáků z různých ročníků, což společně s dalšími prvky výchovného procesu působí jako účinná prevence sociálně patologických jevů.

Dalším cílem je péče o nadané děti a podporování, upevňování a rozšiřování jejich talentu.

Spolupráce s rodiči a jinými subjekty

Uvědomujeme si nezbytnost jednoty výchovně vzdělávacího procesu žáka. Rodiče vnímáme jako plnohodnotné partnery ve výchově žáků a ceníme si jejich aktivity v tomto směru. Rodiče se zapojují také svou účastí na mnoha plánovaných akcích školy.

Jsou o průběhu a výsledcích vzdělávání informováni prostřednictvím žákovských knížek, na třídních schůzkách nebo telefonicky, popřípadě si domluví schůzku na odpolední hodiny. Dobrá komunikace a spolupráce s rodiči je jednou z priorit naší školy.

V případě potřeby využíváme možnosti konzultace s PPP Cheb, SPC Karlovy Vary, dětským psychiatrem a pediatry. Každoročně se na začátku školního roku koná setkání rodičů a přátel školy s pedagogickými pracovníky, kde se rodiče dozvídají celoroční plán školy a mohou k němu vznést své připomínky a náměty.

Během školního roku jsou organizovány nejrůznější kulturní a společenské akce, jichž se zúčastňují nejen žáci ZŠ, ale i žáci MŠ. Škola má zájem o rozvíjení vztahů s místními a regionálními institucemi. Jejím cílem je postupné rozšiřování svých aktivit nejen jako nabídku pro své žáky, ale i ostatní obyvatele regionu.

Na naší škole pracuje Školská rada, která se schází podle potřeby, nejméně 2x ročně.

Dlouhodobé projekty

V rámci České republiky jsme zapojeni do projektů spojených s tříděním a dalším zpracováním odpadů (Recyklohraní, Asekol, ....)

V letech 2011 - 2014 se škola zapojila do projektu EU peníze školám. V rámci realizace tohoto projektu vytváří škola digitální učební materiály, které na požádání poskytne ostatním pedagogickým pracovníkům základních škol v ČR. Emailová adresa školy: zs.nk@tiscali.cz

V roce 2015 se škola zapojila do projektu EU peníze školám s názvem "Rozvoj čtenářství, cizích jazyků ZŠ Nový Kostel".

Krátkodobé projekty

Ve škole jsou realizovány především krátkodobé projekty rozličně tematicky zaměřené. Většina vychází z kulturních tradic, momentální nabídky vzdělávacích institucí a aktuálních výchovně vzdělávacích potřeb naší školy. Realizace probíhá na úrovni jednotlivých ročníků nebo v rámci celé školy. Žáci pracují většinou ve výuce, mnohdy však také v případě jejich zájmu v době odpoledních zájmových aktivit.

Charakteristika školního vzdělávacího programu

Pojetí školního vzdělávacího programu

Základní vzdělávání je v našich podmínkách neodmyslitelnou součástí života společnosti. Je proto nezbytné, aby zahrnovalo změny probíhající v naší společnosti.

Chceme tvořit školu nakloněnou těmto změnám, která vybaví žáky dostatečnými kompetencemi sociálními a kompetencemi ve vztahu k vlastní osobě. Právě ony schopnosti a dovednosti umožní žákům maximum seberealizace.

Naším úkolem je proto vychovat žáky, kteří učení budou chápat jako výzvu a budou připraveni a schopni učit se celý život.

Cílem školy je rozpoznat možnosti a nadání každého dítěte, pomáhat mu v poznávání světa a sebe sama tak, aby se vzděláním a výchovou stávalo svobodným člověkem, samostatným a zodpovědným za sebe.

Program je orientován na žáka, respektuje jeho individuální potřeby. Umožňuje efektivní, profesionální a promyšlenou práci učitele, který využívá kreativní metody. Vytváří zázemí, pro rozvoj tvořivosti, kritického myšlení a současně zohledňuje možnosti všech žáků.

Chtěli bychom děti zaujmout a motivovat podnětným přístupem ve všech předmětech, aby na cestě za vzděláním od nás odcházely se zájmem a nadšením navazovat na poznatky, schopnosti a vědomosti, které u nás získaly.

Dnes je samozřejmostí, že k dětem jsou všichni ve škole vstřícní, děti školu využívají a neničí, všichni společně rádi prožívají hezké okamžiky na výletech, při různých třídních akcích a dalších tradičních akcích školy. Chceme, aby prostor školy byl pro všechny příjemný, a tak napomáhal vytváření vhodného klimatu uvnitř školy.

Základní vzdělávání musí být užitečnou službou občanům a má reflektovat i jejich očekávání a individuální potřeby. Posláním školy v takovém případě nemůže být pouhé zprostředkování sumy vědomostí a zkoušení žáků z faktografických přehledů.

V našem pojetí je škola místem, které žáky motivuje a podporuje k aktivnímu učení se. A to nikoli encyklopedickým vědomostem, ale pro život důležitým kompetencím učit se, sociálním dovednostem a naučit děti řešit problémy v běžném životě. Charakter práce pak má v dětech mimo jiné podporovat pocit bezpečí, možnost pozitivního prožívání, získání zdravého sebevědomí, rozvíjení kritického myšlení a schopnost sebehodnocení, tolerance jeden ke druhému a vytváření přirozeného vztahu mezi učitelem a žákem, mezi učitelem a rodičem. Výsledky testů jsou dobrým motivačním stimulem pro pedagogické pracovníky, neboť se učí vyvozovat pro svou práci náležité závěry. Školní vzdělávací program bude dbát o všestranný rozvoj osobnosti každého jedince na naší škole. Svou prioritní úlohu zde bude také plnit školní družina a volnočasové aktivity v podobě zájmových kroužků. Školní družina bývá každoročně maximálně naplněna.

Hlavní a dílčí cíle vzdělávacího programu

Cílem učení je, aby žáci:

  • poznali a osvojili si strategii učení a byli motivování pro celoživotní vzdělávání
  • zvládli základy všestranné komunikace
  • naučili se spolupracovat a respektovat práci a úspěchy druhých
  • byli utvářeni a projevovali se jako zdravé individuality a svobodné osobnosti
  • projevovali pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací
  • vnímali citové vztahy k lidem, k prostředí, kde žijí, k přírodě
  • získali pozitivní vztah ke svému fyzickému a duševnímu zdraví, aktivně je chránil
  • byli schopni žít společně s ostatními lidmi, byli tolerantní a ohleduplní k druhým lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám
  • dokázali v životě používat všech ve škole nabytých zkušeností

Cílem učitele je:

  • vytvářet prostředí, ve kterém se žáci cítí dobře a chtějí se učit, které dává prostor pro žákovu seberealizaci a sebedůvěru
  • poznávat (diagnostikovat) žáky, jejich potřeby a schopnosti
  • dát žákům přiměřený čas k učení a vést je k trvalému osvojení vědomostí
  • rozvíjet klima dobrých vztahů mezi žáky a mezi žákem a učitelem
  • volit učivo ve shodě s individuálními možnostmi a zájmy žáků, klást důraz na smysluplné učení (dialog, kooperaci), respektovat schopnosti žáků
  • vytvářet u žáků logické a kritické myšlení
  • učit žáky pracovat s informacemi, vyhledávat souvislosti, propojovat poznatky různého druhu
  • rozvíjet schopnost žáků spolupracovat a pracovat v týmu
  • utvářet u žáků schopnost poslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí
  • vést žáky k vlastní organizaci učení
  • hodnotit znalosti žáků, nikoli jejich slabiny
  • pomoci s organizací práci žáků ve skupinách
  • zařazovat projekty s využitím mezipředmětových vztahů
  • podporují u žáků poznávání a aplikaci poznatků v praxi
  • využívat sebekontrolu a sebehodnocení žáků